Про внесення змін до рішення сільської ради від 08.02.2024 року № 1001 «Про затвердження Стратегії розвитку Райгородоцької сільської територіальної громади на період до 2027 року»
РАЙГОРОДОЦЬКА СІЛЬСЬКА РАДА
БЕРДИЧІВСЬКОГО РАЙОНУ
ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
П'ятдесят третя сесія с.Райгородок VІΙΙ скликання
від 23.01.2025 року № 1295
Про внесення змін до рішення
сільської ради від 08.02.2024 року № 1001
«Про затвердження Стратегії розвитку
Райгородоцької сільської територіальної
громади на період до 2027 року»
Відповідно до 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», з метою забезпечення комплексного соціально-економічного розвитку Райгородоцької сільської ради, підвищення ефективності використання економічного потенціалу та функціонування соціальної сфери для покращення якості життя населення, враховуючи рекомендації постійної комісії сільської ради з питань бюджету, комунальної власності, соціально-економічного розвитку, сільська рада
ВИРІШИЛА:
Внести зміни до Стратегії розвитку Райгородоцької сільської територіальної громади на період до 2027 року, виклавши додаток «План заходів з реалізації Стратегії розвитку Райгородоцької сільської територіальної громади на період до 2027 року» у новій редакції (додається).
Сільський голова Максим САМЧИК
Д Додаток до Стратегії розвитку Райгородоцької сільської територітериторіальної громади на період до 2027 року |
План заходів з реалізації Стратегії розвитку Райгородоцької сільської територіальної громади на період до 2027 року |
1. Методологія та процес підготовки Плану заходів з реалізації Стратегії
Стратегія розвитку Райгородоцької сільської територіальної громади на період до 2027 року (Стратегія) була підготовлена робочою групою зі стратегічного планування за участі працівників структурних підрозділів сільської ради, комунальних підприємств, громадських організацій та мешканців громади шляхом проведення обговорень.
В Стратегії ставляться цілі і реалізуються принципи їх досягнення, що забезпечує системний та комплексний підхід для ефективного використання наявного потенціалу для подолання проблем, які перешкоджають розвитку громади. Стратегія формує рамки для соціально-економічного росту Райгородоцької сільської територіальної громади упродовж наступних 4-х років (до 2027 року), спрямовуючи зусилля на досягнення стратегічного бачення розвитку громади.
СТРАТЕГІЧНЕ БАЧЕННЯ |
Райгородоцька громада – це сучасна громада з мальовничими, живописними краєвидами, працьовитими, щирими і доброзичливими людьми, які творять свою історію та шанують історичну спадщину пращурів. |
|
Стратегія буде реалізована у один етап:
- 1 етап: 2024 – 2027 роки,
Даний етап, передбачений у цьому Плані заходів з реалізації Стратегії на 2024 – 2027 роки (План реалізації), представляє перші зусилля щодо перетворення поставлених стратегічних цілей в детальні втручання – програми і проекти з визначеними засобами реалізації, відповідальністю і часовими рамками впровадження.
Підготовка Плану реалізації проводилася з вересня 2023 по листопад 2023 року відповідно до цілей, поставлених у Стратегії і з огляду на існуючі та передбачувані можливості розвитку і виклики. Широка група зацікавлених у розвитку громади сторін активно залучалася до процесу мобілізації ідей проектів, котрі оцінювалися і групувалися у тематичні програми відповідно до принципів синергії та взаємодоповнюваності. План реалізації також був пристосований під наявні фінансові ресурси і можливості реалізації і розроблений так, щоб забезпечити узгодження з стратегічними напрямами і цілями Стратегії розвитку громади, Державної стратегії регіонального розвитку України на період до 2027 року, Стратегії розвитку Житомирської області до 2027 року та іншими важливими аспектами розвитку.
Особлива увага зосереджена на виявленні та стимулюванні економічного зростання та підвищення якості життя. Програми Плану реалізації повністю співпадають з напрямами розвитку і стратегічними цілями Стратегії:
- Стратегічна ціль 1: Підвищення конкурентної спроможності громади
- Стратегічна ціль 2: Покращення якості життя населення громади.
Напрями розвитку і стратегічні цілі є загальними, тому вони залишаються релевантними після завершення першого програмного циклу, виробленого в цьому Плані реалізації. На операційному рівні, кожна з стратегічних цілей складається з кількох оперативних цілей.
|
Райгородоцька громада – це сучасна громада з мальовничими, живописними краєвидами, працьовитими, щирими і доброзичливими людьми, які творять свою історію та шанують історичну спадщину пращурів. Край, де на родючих ґрунтах колосяться лани, розвивається ягідництво, наливаються яблуками сади. Це інвестиційно-приваблива територія, де є перспективи у відкритті та веденні власного бізнесу. Це туристично привабливий край, в якому комфортно жити, працювати і відпочивати.
|
1.1. Створення привабливого середовища для ведення бізнесу |
2.1. Активізація громадськості до здійснення місцевого самоврядування |
2.2. Покращення якості організації дозвілля |
2.3. Підвищення якості надання соціальних послуг у громаді |
1.2. Розвиток інфраструктури громади |
1.3. Розвиток туристичної сфери |
3.5. Розвиток дорожньої інфраструктури
|
2.4. Підвищення безпеки жителів громади |
Вибір наведених вище цілей ґрунтувався на місцевих порівняльних перевагах і дієвому використані визначених можливостей розвитку для скорочення впливу слабких сторін і проблем розвитку, а також пом’якшення ризиків.
Принципи сталого розвитку включені в усі компоненти Плану реалізації Стратегії. Сталість вимагає інтеграції та балансування економічних, інфраструктурних, соціальних і екологічних цілей.
Розробка Стратегії і Плану її реалізації, які відбувались через залучення широкого кола суб’єктів розвитку громади, є самостійним важливим досягненням процесу стратегічного планування розвитку Райгородоцької громади. Окрім відповідальності за здійснення Стратегії, зацікавлені суб‘єкти розвитку громади також братимуть участь у процесі перегляду та уточнення Плану реалізації, який потрібно проводити перед кожним наступним етапом реалізації.
Перегляд і оновлення Плану слід робити для оцінки результатів, досягнутих на цей час, а також для постановки цілей реалізації на наступний період з урахуванням зміни в середовищі і узгодження обмежених ресурсів розвитку з новими цілями розвитку області.
При підготовці Плану реалізації Стратегії було взято до уваги такі фактори:
- Наявність в Україні політичної волі до приведення процесів планування та реалізації політики регіонального розвитку у відповідність до практики Європейського Союзу, викладені у Стратегії реформ 2027, законах України «Про стимулювання розвитку регіонів» та «Про засади державної регіональної політики».
- Затверджено Державну стратегію регіонального розвитку України на період до 2027 року та Стратегію розвитку Житомирської області до 2027 р.
- Визначення найбільш важливих проблем розвитку громади, які можуть бути вирішені на місцевому рівні, виходячи з повноважень органу місцевого самоврядування та ресурсів, які для цього можуть бути залучені.
- Відповідність програм, напрямів і проектів місцевого розвитку, що пропонуються у Плані реалізації, для досягнення стратегічних цілей, визначених у Стратегії розвитку Райгородоцької сільської територіальної громади на період до 2027 року.
Процес розробки Плану реалізації відбувався за участі Робочої групи, яка у такому ж складі займалася підготовкою Стратегії розвитку Райгородоцької сільської територіальної громади на період до 2027 року. Документ напрацьовувався з урахуванням Методичних рекомендацій щодо порядку розроблення, затвердження, реалізації, проведення моніторингу та оцінювання реалізації стратегій розвитку територіальних громад затверджені наказом Мінрегіону від 21.12.2022 № 265, яким встановлюються загальні вимоги щодо структури, оформлення, організації процесу розроблення, затвердження, особливостей проведення моніторингу та оцінювання реалізації стратегій розвитку тергромад та планів заходів з їх реалізації
Часові рамки Плану реалізації – чотири роки. В той час як стратегічні, оперативні цілі і заходи розробляються на тривалий термін, програми і напрями цього Плану реалізації представляють собою втручання з середньостроковою пріоритетністю, що складаються з проектів розвитку.
В ході процесу підготовки Плану реалізації максимально застосовувалися методологічні підходи і інструменти для стратегічного і операційного планування, що застосовуються в країнах ЄС із врахуванням особливостей України. Принципи та інструменти, які застосовувалися для визначення сфер втручання, передбачали:
- Партнерство – домовленість про спільні цілі шляхом консультацій та на основі консенсусу з представниками влади, ділових кіл, освітніх установ, організацій громадянського суспільства та інших відповідних зацікавлених сторін.
- Участь та спільна зацікавленість – забезпечення широкої соціальної згоди, чіткої громадської підтримки реалізації, зацікавленості діяти в напрямку спільних цілей, взаємної довіри, спільної відповідальності і підзвітності, а також захист від спроб окремих суб’єктів розвитку реалізовувати лише власні інтереси.
- Сталість – результат застосування уставлених принципів і методологічних інструментів, таких як баланс і узгодженість стратегічних і операційних елементів (цілей, заходів, програм).
- Інтеграцію – досягнуту завдяки широкій участі усіх зацікавлених сторін та забезпеченню їх потреб на місцевому рівні через розробку спільних заходів.
- Інновацію – визначення оптимальних і оригінальних втручань (проектів) з метою забезпечення найбільш ефективного використання наявних ресурсів.
- Узгодженість, ієрархію та взаємопов’язаність – передбачення у планувальних документах нижчого рівня узгодженості з планами вищого рівня з можливою більшою конкретизацією.
Партнером процесу підготовки Плану реалізації виступив Регіональний офіс Програми «Юлід з Європою» у Житомирській області, що діяв головним чином в якості технічної допомоги, надаючи методичне супроводження і допомогу в процесі розробки. Консультації, проведені між членами Робочої групи, сприяли посиленню їх зацікавленості і забезпечили взаємну згоду стосовно сфер втручання і основних пріоритетів розвитку, як головних елементів Стратегії і Плану її реалізації.
Після погодження Робочою групою основних елементів Стратегії розвитку громади до 2027 р., було проведено роботу з відбору технічних завдань на проекти місцевого розвитку, реалізація яких дозволить досягнути визначені цілі.
У фазі розробки Плану реалізації, ідеї проектів були оцінені і зібрані в дві тематичні програми з урахуванням їх взаємного посилення і доповнення. План реалізації узгоджено з наявними і передбачуваними джерелами фінансування і можливостями для реалізації проектів, а самі проекти були перевірені на предмет відповідності Державній стратегії регіонального розвитку та Стратегії розвитку Житомирської області до 2027 року.
План реалізації націлений на використання основних економічних можливостей наявних у громаді. Він також враховує оптимальні способи сприяння сталості – соціальну інтеграцію, доступність і захист довкілля з урахуванням збереження природних, культурних і історичних ресурсів та надбань.
Таблиця 1. Структура цілей Стратегії розвитку Райгородоцької сільської територіальної громади
Стратегічні цілі |
Операційні цілі |
Завдання |
1. Підвищення конкурентної спроможності громади |
1.1. Створення привабливого середовища для ведення бізнесу |
1.1.1. Моніторинг комунального майна |
1.1.2. Оновлення генеральних планів населених пунктів та містобудівної документації |
||
1.1.3.Покращення якості надання адміністративних послуг |
||
1.1.4.Сприяння створенню кооперативів та інших об’єднань |
||
1.1.5.Створення інструментів підтримки малого та середнього бізнесу |
||
1.2. Розвиток інфраструктури громади |
1.2.1. Покращення покриття доріг |
|
1.2.2. Підвищення енергоефективності громади |
||
1.2.3. Модернізація систем вуличного освітлення |
||
1.2.4. Забезпечення якісною питною водою |
||
1.2.5. Створення підприємства з переробки відходів, ПТВ, вироблення щепи, тощо |
||
1.2.6. Будівництво та облаштування зупинок громадського транспорту |
||
1.3. Розвиток туристичної сфери |
1.3.1. Створення туристичного іміджу громади |
|
1.3.2. Створення та розвиток туристичних продуктів |
||
1.3.3. Створення рекреаційних зон відпочинку |
||
2. Покращення якості життя населення громади |
2.1. Активізація громадськості до здійснення місцевого самоврядування
|
2.1.1. Підтримка місцевих ініціатив |
2.1.2. Підвищення поінформованості та залучення жителів громади до вирішення місцевих проблем |
||
2.2. Покращення якості організації дозвілля |
2.2.1. Створення спортивних майданчиків на відкритому повітрі |
|
2.2.2. Створення центрів для дозвілля та різноманітних заходів |
||
2.2.3. Облаштування публічних бібліотек та будинків культури |
||
2.3. Підвищення якості надання соціальних послуг у громаді |
2.3.1. Розвиток ефективної освітньої мережі |
|
2.3.2. Покращення якості медичних послуг |
||
2.3.3. Підтримка пільгових категорій населення |
||
2.4. Підвищення безпеки жителів громади |
2.4.1. Покращення громадської безпеки на території населених пунктів громади |
2. Орієнтовний фінансовий План заходів з реалізації Стратегії розвитку Райгородоцької сільської територіальної громади на 2024-2027 рр.
В основу Плану заходів з реалізації Стратегії лягли проектні ідеї, відібрані під час засідання та доопрацьовані членами Робочої групи на основі пропозицій, що надійшли від представників підприємств, установ та організацій Райгородоцької сільської територіальної громади.
Часові рамки і засоби реалізації
План заходів з реалізації Стратегії сформований у відповідності зі стратегічними цілями, які реалізуються через відповідно 32 технічні завдання на проекти місцевого розвитку упродовж 2024–2027 років. Впровадження проектів можливе через:
- внесення заходів до щорічної програми соціально-економічного розвитку;
- фінансування за рахунок різноманітних субвенцій на розвиток громади;
- залучення коштів Державного фонду регіонального розвитку, в т.ч. на проекти міжмуніципального співробітництва;
- залучення фінансування від проектів та програм міжнародної технічної допомоги суб‘єктами місцевого розвитку різних організаційно-правових форм;
- залучення співфінансування від мешканців громади (де це передбачено умовами проекту).
Таблиця 2. Орієнтовний фінансовий план Плану заходів з реалізації
Стратегії розвитку Райгородоцької сільської територіальної громади на 2024-2027 рр.
Стратегічні цілі |
Операційні цілі |
Завдання |
Технічні завдання |
Фінансування, тис. грн. |
||||
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
Разом |
||||
1. Підвищення конкурентної спроможності громади |
1.1. Створення привабливого середовища для ведення бізнесу |
1.1.1. Моніторинг комунального майна |
|
|
|
|
|
0 |
1.1.2. Оновлення генеральних планів населених пунктів та містобудівної документації |
Розроблення (оновлення) генеральних планів території та розроблення комплексного плану просторового розвитку території Райгородоцької громади. Встановлення меж громади |
700 |
700 |
700 |
700 |
2 800 |
||
1.1.3. Покращення якості надання адміністративних послуг |
|
|
|
|
|
0 |
||
1.1.4. Сприяння створенню кооперативів та інших об’єднань |
Популяризація кооперативного руху в громаді |
5 |
5 |
5 |
5 |
20 |
||
1.1.5. Створення інструментів підтримки малого та середнього бізнесу |
Організація семінарів та проведення консультацій з представниками СПД |
5 |
5 |
5 |
5 |
20 |
||
1.2. Розвиток інфраструктури громади |
1.2.1. Покращення покриття доріг |
Капітальний та поточні ремонти доріг комунальної власності населених пунктів Райгородоцької сільської ради. |
3 000 |
3 000 |
3 000 |
3 000 |
12 000 |
|
1.2.2. Підвищення енергоефективності громади |
Реконструкція системи опалення у Романівському ліцеї |
1 000 |
1 000 |
|
|
2 000 |
||
Встановлення сучасної фотовольтаїчної (сонячної) електростанції у Райгородоцькій амбулаторії загальної практики сімейної медицини |
|
|
|
|
|
|||
Встановлення сучасної фотовольтаїчної (сонячної) електростанції у Озадівській амбулаторії |
|
|
|
|
|
|||
1.2.3. Модернізація систем вуличного освітлення |
Освітлення вулиць населених пунктів Райгородоцької сільської ради |
300 |
300 |
300 |
300 |
1 200 |
||
1.2.4. Забезпечення якісною питною водою |
Будівництво водогону в с. Маркуші Бердичівського району Житомирської області |
|
2 000 |
1 000 |
1 000 |
4 000 |
||
|
Будівництво системи централізованого водопостачання у Романівському старостинському окрузі (с. Романівка, с. Бенедівка) |
2 000 |
1 000 |
1 000 |
1 000 |
5 000 |
||
1.2.5. Створення підприємства з переробки відходів, ПТВ, вироблення щепи, тощо |
Запровадження системи роздільного збирання твердих побутових відходів на території Райгородоцької ТГ (облаштування майданчиків) |
300 |
2 000 |
3 000 |
200 |
5 500 |
||
Розроблення схеми санітарної очистки населиних пунктів сільської ради |
|
300 |
|
|
300 |
|||
Будівництво заводу з виробництва метилових ефірів |
|
|
|
|
|
|||
1.2.6. Будівництво та облаштування зупинок громадського транспорту |
Встановлення зупинок громадського транспорту на території В. П'ятигірського старостинського округу |
20 |
20 |
20 |
60 |
120 |
||
1.3. Розвиток туристичної сфери |
1.3.1. Створення туристичного іміджу громади |
Розроблення туристичних маршрутів |
50 |
50 |
50 |
50 |
200 |
|
1.3.2. Створення та розвиток туристичних продуктів |
Облаштування туристичної зони у селі Гардишівка на базі Авіа – Спортклубу |
70 |
70 |
50 |
50 |
240 |
||
1.3.3. Створення рекреаційних зон відпочинку |
Облаштування парку-пам'ятки садово-паркового мистецтва с. Райгородок |
1 000 |
1 000 |
1 000 |
1 000 |
4 000 |
||
ВСЬОГО по 1 стратегічній цілі |
|
|
8 450 |
11 450 |
10 130 |
7 370 |
37 400 |
|
2. Покращення якості життя населення громади |
2.1. Активізація громадськості до здійснення місцевого самоврядування |
2.1.1. Підтримка місцевих ініціатив |
Створення та підтримка Молодіжної громадської ради |
10 |
|
|
|
10 |
Запровадження електронних петицій |
|
|
|
|
0 |
|||
2.1.2. Підвищення поінформованості та залучення жителів громади до вирішення місцевих проблем |
|
|
|
|
|
0 |
||
2.2. Покращення якості організації дозвілля |
2.2.1. Створення спортивних майданчиків на відкритому повітрі |
Створення спортивних майданчиків на відкритому повітрі у с. Маркуші |
|
50 |
|
50 |
100 |
|
Капітальний ремонт стадіону у с. Романівка |
2 000 |
500 |
|
|
2 500 |
|||
Капітальний ремонт стадіону у с. Райгородок |
300 |
300 |
300 |
350 |
1 250 |
|||
Створення активних парків в населених пунктах громади |
300 |
300 |
300 |
300 |
1 200 |
|||
Створення ігрових дитячих майданчиків на території навчальних закладів громади |
300 |
300 |
300 |
300 |
1 200 |
|||
2.2.2. Створення центрів для дозвілля та різноманітних заходів |
Створення Центру позашкілля |
|
|
|
|
0 |
||
Створення Центру молодіжних ініціатив |
|
|
|
|
0 |
|||
Облаштування літньої сцени для проведення масових заходів |
|
200 |
200 |
|
400 |
|||
2.2.3. Облаштування публічних бібліотек та будинків культури |
Облаштування та ремонт будинків культури на території сільської ради |
1 000 |
1 000 |
1 000 |
1 000 |
4 000 |
||
Облаштування та ремонт публічних бібліотек на території сільської ради |
|
|
|
|
0 |
|||
2.3. Підвищення якості надання соціальних послуг у громаді |
2.3.1. Розвиток ефективної освітньої мережі |
«Реконструкція адмінбудівлі під ЗОШ І-ІІІ ступенів на 144 місця в с.Бистрик Бердичівського району» (перша черга будівництва) |
50 000 |
50 000 |
28 317 |
|
128 317 |
|
Капітальний ремонт будівлі (термомодернізація) Райгородоцької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів (опорна школа) Бердичівського району, Житомирської області за адресою: Житомирська область, Бердичівський район, с. Райгородок, вул. Жовтнева, 18 |
20 000 |
20 000 |
10 000 |
|
50 000 |
|||
2.3.2. Покращення якості медичних послуг |
|
|
|
|
|
0 |
||
2.3.3. Підтримка пільгових категорій населення |
Будівництво дитячого будинку сімейного типу у с. Гардишівка |
|
|
|
|
0 |
||
Реконструкція приміщення Гардишівської гімназії під житло для 50 внутрішньо переміщених осіб, з можливістю розміщення на першому поверсі будівлі виробничого приміщення легкої промисловості |
|
|
|
|
|
|||
Створення ветеранського простору |
|
|
|
|
|
|||
2.4. Підвищення безпеки жителів громади |
2.4.1. Покращення громадської безпеки на території населених пунктів громади |
Забезпечення функціонування Поліцейської станції |
|
|
|
|
0 |
|
Запровадження відеоспостереження |
300 |
300 |
300 |
300 |
1 200 |
|||
Створення громадських дружин охорони правопорядку |
|
|
|
|
0 |
|||
ВСЬОГО по 2 стратегічній цілі |
|
|
74 210 |
72 950 |
40 717 |
2 300 |
190 177 |
|
ВЬОГО по Плану |
|
|
82 660 |
84 400 |
50 847 |
9 670 |
227 577 |
3. Припущення та ризики
Загальні припущення, що мають значення для реалізації стратегії, полягають в успішності задекларованих Урядом України реформ, а також ефективності реагування на зовнішні виклики, пов‘язані з війною. Наступними важливими припущеннями успішності реалізації цього Плану заходів є доступність та прозорість фінансових ресурсів Державного фонду регіонального розвитку, субвенцій на розвиток ТГ, а також доступність іншого передбаченого конкретними проектами фінансування для їх впровадження.
Реалізація у Райгородоцькій громаді міжнародних проектів сприятиме досягненню позитивних результатів.
Наявність коштів та знань з питань проектного менеджменту, відповідних технічних знань, є важливими загальними припущеннями для успішної реалізації стратегії. Можливості реалізації програми є ускладненими, оскільки громада раніше не працювала у режимі залучення широкого кола учасників розробки та виконання Плану заходів з реалізації Стратегії. Варто провести значну інформаційну роботу серед місцевих політичних та бізнесових еліт для належної підтримки стратегічних ініціатив та впровадження проектів.
До реалізації стратегії повинні бути залучені громадські організації, програми міжнародної технічної допомоги, державні установи, приватні інвестори зі своїми знаннями, людськими, інформаційними, матеріальними та фінансовими ресурсами.
Деякі проекти з плану реалізації Стратегії можуть бути більш ефективними при застосуванні конкурсних механізмів – доступ до суспільних благ повинен бути забезпечений за прозорими правилами.
Підвищення спроможності місцевого населення та установ і їх готовність взяти участь та надати підтримку у реалізації програми є наступним важливим припущенням, що допомагає максимально використати виробничий, інвестиційний, культурно-туристичний і підприємницький потенціал всіх територій громади. Участь виробничих підприємств, навчальних закладів та інших суб’єктів розвитку особливо важливою для успіху ініціатив зі створення нових бізнесів у громаді.
Основні ризики, пов’язані зі здійсненням програми включають:
- зниження інвестиційного рейтингу країни і області;
- зменшення обсягів, або скасування субвенції на розвиток територіальних громад;
- негативні демографічні тенденції: старіння населення, демографічний спад, міграція;
- неможливість встановлення необхідних партнерських відносин та отримання критичної маси зацікавлених сторін, готових підтримати реалізацію конкретних проектів та стратегії в цілому;
- відсутність місцевих знань та управлінської спроможності для реалізації проектів і відсутність успіхів у мобілізації необхідних ресурсів (коштів).
4. Рекомендації
- успіх реалізації та сталості результатів кожного проекту базується на розумному врахуванні інтересів громади і приватних інтересів. Тому, де це можливо, необхідне поєднання фінансування з бюджету громади і приватних коштів на додаток до підтримки з держбюджету та програм МТД.
- участь проектів міжнародної технічної допомоги (зокрема, ЄС, США), має важливе значення для надання фінансових ресурсів та технічної допомоги, забезпечення управлінського потенціалу і технічних навичок для реалізації стратегії.
- досвід інших регіонів і країн, зокрема у розвитку, може прискорити реалізацію проектів і сприяти отриманню максимальної віддачі.
- відповідно до передбачених стратегією цілей, окремі завдання та ідеї проектів можуть бути додані, або змінені в наступні роки під час процедур моніторингу та актуалізації Стратегії.